dinsdag 19 oktober 2010

blogs in het onderwijs

Kennen we een mooi voorbeeld van het gebruik van blogs in het onderwijs? Ja, Judith kent een voorbeeld van gebruik van blogs in het onderwijs. Bij psychologie. Het is werk in ontwikkeling. Judith geeft later een url door. Het gaat om de blog van een docent die studenten kunnen raadplegen. En er is een studentgrassroots (UvA). Die gebruikt ipad.. flibboard. en publiceert daarover. Het is een blogger-blog, dus moet goed vinbaar zijn. Op de HvA hebben we medialab-ervaringen van studentgroepen die blogs gebruiken om hun werk volgbaar te maken. Ze hebben er goede ervaringen mee.
We zien op zich goede mogelijkheden. Je merkt nu al hoe we in een zelfstudiesetting kennis opbouwen. Je probeert elkaar te tippen. We hebben nu de video onder de knie en iedereen kan daar van meeleren. Zie ook deze post van Annette op haar weblog.

Maar er zijn ook moeilijkheden. Je raakt bv. de weg kwijt in de blogbrij. Annette benadrukt dat je in het beginstadium meteen duidelijk afspraken moet maken. Denk aan: structureren van je posts met de goede tags, maken van categorieen van tags (zodat je snel info kunt vinden bij blogs van anderen), je moet afspraken maken van het aantal bijdragen dat je mag verwachten van een ieder. Het allerbelangrijkst volgens Annette: iemand die erachteraanzit, stimuleert, bonbons uitdeelt :-). Kom, we nemen er nog eentje.

Blogging is geweldig als reflectietool, en je maakt dat meteen zichtbaar voor anderen. Reflectie klinkt daarin wat zwaar, ook een beetje een beladen woord aan het worden in het onderwijs. Maar dit lijkt de goede soort van reflectie te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten