vrijdag 8 april 2011

Mobile learning: verslag netwerkbijeenkomst ICT&O HvA


Op donderdag 7 april vond voor de negende keer de netwerkbijeenkomst ICT&Onderwijs HvA plaats.
Er waren twee presentaties. Gerlof Donga sprak over recente ontwikkelingen van e-readers tot leermiddel. En Patrick van der Bogt heeft laten zien hoe QR-tags in het onderwijs ingezet kunnen worden. (verslag m.m.v. Paul den Hertog, HvA).


E-readers – recente ontwikkelingen
Gerlof Donga (DMCI) presenteert de stand-van-zaken m.b.t. e-Readers en focust daarbij op de toepassingen voor het onderwijs. Hij meldt o.m. het volgende
• Het eBook (eReader) is volgens de Gartner Hype Cycle bijna volwassen. Gartner voorspelt volwassenheid binnen 2 tot 5 jaar.
• Kosten van eReaders gaan nu snel naar beneden, tot een paar tientjes (kruidvat zomeractie).
• De eReader gaat ook fungeren als een eBieb. Het beheren van je bibliotheek wordt nog een hele klus, niet altijd zijn de readers handig in beheer en ontsluiting.
• Aantal boeken in de tas neemt af, maar aantal eReaders neemt toe.
• Mensen gaan meer lezen na aanschaf van een eReader, maar het aantal veellezers neemt nog steeds af.
• eReaders gaan in het onderwijs niet heel hard. Dat heeft ermee te maken dat het onderwijs de bestaande cultuur wil beschermen.
• We bewegen richting een internet society met ubiquitious broadband. Het gaat straks alleen nog maar om toegang tot de cloud (via een browser) waar de content en de apps staan. Dit betekent dat het straks niet meer uitmaakt of je nu een android-machine hebt of een Apple.
• Studenten willen in deze geen productiviteit maar entertainment! Meest gebruikte app t.b.v. informatieverwerking is Google (!).
• De rechtenkwestie moet nog worden opgelost. Vaak kun je een eBook maar één keer downloaden en dan voor één platform’. Wil je het eBook op een andere machine (platform) zetten, dan kan dat niet.. niet handig. Uitgeverij Oreilly laat zien hoe het ook kan: downloadable updates én voor verschillende devices!
• Er moet nog een standaard ontwikkeld worden om de metadata en notities van lezers in het eBook op te slaan.
• Informatie wordt het best verwerkt wanneer je er interactief mee omgaat en wanneer je een mentale inspanning moet leveren. Niet alle eReaders hebben functionaliteiten die dit kunnen ondersteunen. Dat maakt ze minder geschikt voor gebruik in het onderwijs.

QR-tags in het onderwijs
Patrick van der Bogt (DEM) heeft in het kader van de SURF Innovatieregeling 2010 een subisideaanvraag gehonoreerd gekregen. Hiervan heeft hij onder meer lesbrieven ontwikkeld waarbij via QR-tags digitale content ontsloten werd. Met een QR-reader (een app op een smartphone) kan de tag worden gelezen. De smartphone geeft je dan de (digitale) informatie die in de code is verwerkt, of leidt je naar een website waar de content staat (bv een weblog, een filmpje, etc.). Het goede aan QR-tags is:
- Het brengt je van de fysieke wereld naar de digitale
- Het is verassend, wekt de nieuwsgierigheid.
QR-tags kom je om je heen al veel tegen, maar in het onderwijs zie je zo nog weinig (zie ook bij Gerlof Donga: het onderwijs wil de bestaande cultuur beschermen).

De presentatie is aanleiding tot het plan om een denktankbijeenkomst te organiseren waarbij we gaan brainstormen over specifieke toepassingsmogelijkheden van QR-tags in het onderwijs. Daarbij gaan we dan ook meteen onderzoeken hoe dat gebruik er dan concreet uit kan zien.


Volgende bijeenkomst van het netwerk ICT&O is op donderdag 9 juni (van 9-11 uur in de OrO-zaal, Gebouw Rvierstaete, Amsteldijk 166, Amsterdam). Het thema voor die bijeenkomst is: ‘creëren van interactiviteit rond digitale content’. Meer informatie: p.j.dekker@hva.nl

1 opmerking:

  1. Mooie stand van zaken. Kunnen we hier een link naar Casa d'OrO leggen? Bijvoorbeeld een bijeenkomst voor docenten over de laatste technische ontwikkelingen en de verhaalbaarheid ervan naar het onderwijs? Of zijn het ontwikkelingen die wij zelf meer in trainingen moeten/kunnen integreren?

    BeantwoordenVerwijderen