dinsdag 13 november 2012

Hacking your education, Dale Stephens (keynotespeaker Onderwijsdagen 2012)

Dale Stephens is de founder van UnCollege: een sociale beweging die onze blik op onderwijs wil veranderen. Onderwijs communiceert nu een mythe: je hebt het later beter als je nu oplet. Maar scholen leveren dat niet. Daarbij is ons onderwijs is te duur en het bereidt studenten niet goed genoeg voor op een baan. Kortom: het levert te weinig op. Stephens confronteert ons bijvoorbeeld met het feit dat er in Noord Amerika 5700 cipiers werken met een doctorstitel. Deze zijn als drop-outs te beschouwen. Stephens zelf heeft zijn college-opleiding na 6 maanden verlaten, en is toen UnCollege begonnen: een plek om te leren zonder dat je iets onderwezen wordt: extreem zelfsturend dus. Hij vertelt dat hij en anderen het heel inspirerend vonden om het eigen leerpad en de eigen leeractiviteiten te ontwerpen. De term ‘unschooling’ in dit verband is van John Holt (how children learn). Dat boek is al dertig jaar oud, maar het verschil met nu is de technologische vooruitgang. En daarmee kun je connecten met de wereld om je heen, veel meer dan vroeger. Unschooling is een levenlange commitment om jezelf te ontwikkelen. Wat blijft hangen is dat de Unschooling voor Stephens goed werkt. Maar Stephens is best wel bijzonder: 20 jaar oud, ondernemer, auteur, spreker. Zijn verhaal is echter wel aanleiding tot enige introspectie: onderwijs is erg gericht op de middenmoters. Stephens stelt terecht: zet de student in de eerste plaats, sluit aan bij hun leerbehoeften, stop met die nivvelerende cohorten, haal de tijdsdruk eraf, laat scholen community centers worden, docenten zijn in de eerste plaats coaches. En bij dit alles: ICT is een onmisbaar middel om dit te kunnen realiseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten