woensdag 14 november 2012

Onderwijsdagen 2012 - Jim Stolze - organisator TEDx Amsterdam – Welkom in de aandachtseconomie (keynotespeaker)

Jim Stolze noemt meteen het probleem: er is een acceleratie in de toename van de hoeveelheid informatie: een tsunami. We voelen dat we er iets mee moeten, maar dat lukt niet meer. E-mail tikkertje bijvoorbeeld kost de organisatie veel tijd (en dus geld). Input neemt toe, maar output blijft ongeveer gelijk: een gap. Wat te doen? Op 30 november 2008 stopte Stolze cold-turkey met internet. En hij schreef er een boek over: Living without the internet. Week 1 ging nog wel, maar week 2 was een ramp. Toch doorgezet en week 3 de lijn opwaarts gevonden: focus op single tasken. Na die maand had hij 1400 ongelezen mails in zijn inbox. Na analyse bleken er 6 mails tussen te zitten die de moeite waard waren. Eentje ervan was de uitnodiging van TED om over zijn experiment te vertellen. Dit was weer aanleiding tot het schrijven van een boek over hoe je je inbox kunt overleven. Nu de kern: iedereen, mensen en bedrijven, willen aandacht. Maar het aanbod aan aandacht neemt af. Aandacht is een valuta geworden. Door de informatie tsunami moeten we filteren. Een oplossing: vertrouw meer op algoritmen, vertrouw op experts, etc. Hoe werkt de aandachtseconomie? Praat met de mensen die het onderwerp kan schelen. Zoek dat uit via internet. Kijk naar het netwerk (van mensen) en maak daar gebruik van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten