dinsdag 13 november 2012

Open Educational Resources, door Anka Mulder (keynotespeaker Onderwijsdagen 2012)

Anka Mulder is directeur Onderwijs en studentenzaken en secretaris van de TU Delft. Daarnaast is zij voorzitter van het internationale Open CourseWare Consortium. Dat is een club van 300 instellingen die zich bezig houden met open en online onderwijs. Terzijde: haar powerpointpresentatie heeft een CC-licentie (BY, SA) Ze stelt de vraag aan de orde waar Nederland blijft op dit onderwerp? Want volgens Mulder gebeurt er weinig. Maar eerst een kort college. Je hebt open content. Dat zijn alle digitale materialen die we maken en gebruiken: documenten, powerpointpresentaties, filmpjes, etc. Een aspect daarvan is Open educational Resources: de digitale materialen die we specifiek voor educatief gebruik maken. Open Courseware is daarbinnen een verzameling van die materialen die we groeperen in een ‘cursus’. MIT heeft dat 10 jaar geleden gestart: ze zetten toen al hun – digitale – materiaal online. 5 jaar geleden is het Open courseware consortium gestart met als doel om wereldwijd het onderwijs te verbeteren en toegankelijk te maken. Jazeker, een idealistisch motief. Een paar gegevens - De Nederlandse leden zijn Open Universeit, TUDelft en SURF. - Er dtaan nu ca. 21000 cursussen online. Ca. 4000 daarvan zijn vakken die in een andere taal worden hergebruikt. - Vooral studenten gebruiken dit materiaal (ca. 40%). Docenten zijn geen grote gebruikers (ca 10%). - Het wordt gebruikt om kennis en competenties voor het werk te vergroten Een prangende vraag: waarom wordt het in Nederland weinig gebruikt? Mulder loopt een lijstje ‘argumenten’ langs die worden genoemd: het is moeilijk, het is technisch, het leidt tot onpersoonlijk onderwijs, het is een hype, etc. Mulder zegt hierover dat de wereld verandert en dat ons onderwijs ook moet veranderen. Het draait voglens haar om urgentie: is er een belangwekkende reden om nu in actie te komen? Het antwoord laat zich raden: natuurlijk. Het gaat om de instroom in het HO die gigantisch toeneemt. Op wereldschaal is de toestroom zo groot dat het niet reëel is te denken dat we dat oplossen door het bouwen van nieuwe gebouwen. Maar let nu op: ook het business model voor HO verandert. Wat bv als onze studenten hun ‘on-line’certificaat van Harvard willen meenemen in onze opleiding> Wat als het bedrijfsleven open en online onderwijs erkent? Zullen onze studenten over 5 jaar nog voor ons onderwijs kiezen? Het is niet de inhoud (van je lessen) die bepalend is voor je concurrentiepositie. Dat gaat om het docent-student contact. Mulder wordt enthousiast: er liggen juist in Nederland grote kansen. We zijn toch innovatief hier? We hebben hier goed onderwijs, we hebben een goede ICT-infrastructuur, en we hebben een internationale oriëntatie. Als er ergens kansen zijn voor OER, dan is het hier. De TUdelft is erin gesprongen om redenen van reuputatie, uit idealisem, omdat het de kwaliteit van het bestaande onderwijs vergroot. Samenvattend: er zijn zeker hindernissen, maar deze zijn overkoombaar. De urgentie is hoog. Er liggen grote kansen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten