dinsdag 9 november 2010

Keynote onderwijsdagen 2010. Curtis Johnson. Auteur van het boek: Disrupting Class.

Curtis Johnson is een Amerikaan: een goede spreker met een duidelijk probleem-analyse-oplossing-ennuaanhetwerkjongens-verhaal. Het moet heerlijk zijn om daar te wonen, even afgezien van het ziektekostenverzekeringssysteem (Micheal Moore gezien van het weekend?).
Het probleem volgens Curtis (en anderen) in een notendop: ons schoolsysteem verliest ca. de helft van de kinderen onderweg. Dat is niet – meer - acceptabel.
Analyse: kijk naar het concept van disruptive innovation. Disruptive betekent dat de doorgaans geleidelijke evolutie (van ideeën, produkten, concepten) onderbroken wordt door een revolutie waardoor de aanpak geheel verandert. De geschiedenis laat zien dat elke industrie ermee te maken heeft gehad, net name door de opkomst van de bites & bytes. Hij betoogt dat het onderwijsmodel momenteel nogal rijp is voor een revolutie. Ons huidige onderwijsmodel is er bv. op gebaseerd dat kennis schaars is. Dat is een wel heel ouderwets idee: het aanboren van kennis is niet meer het probleem, maar het ontwikkelen van je competenties. (vgl Rankin, column in nieuwsbrief ICT&O van september 2010). Nog zo iets: het huidige onderwijssysteem streeft performance verbetering na. Fout volgens Curtis: het moet draaien om de motivatie: dan gaat leren vanzelf. Het huidige onderwijssysteem gaat uit van gelijkheid en biedt een gestandaardiseerd proces aan. Nodig is: een persoonlijke aanpak. Daar is niemand het mee oneens.
De oplossing: e-learning. In 2018 zal het grootste deel van het leerproces online verlopen (volgens Curtis).
Dus wat moeten we doen? Zet de disruption in werking. Dat doe je door te gaan experimenteren, c.q. experiment toe te staan, in een afgesloten omgeving. En daarna door deze lessen toe te passen in de rest van het systeem.
Een beetje kort door de bocht misschien, maar verder een goed plan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten