woensdag 10 november 2010

Onderwijsdagen 2010. Bart Rienties. Online acculturatie van buitenlandse studenten: wat werkt?

Binnen het NAP-project acculturatie experimenteerden acht instellingen voor HO met online acculturatie, bijspijker- en kennismakingscursussen voor internationale studenten (waaronder de HvA). Bart leidde de effectmeting. Hij is een goede spreker en daagt de zaal steeds uit met vragen die daardoor op het puntje van hun stoel zitten. Als zaalvoorzitter had ik er een makkie aan.
Bart maakt duidelijk dat uit het resultaat van alle enquêtes blijkt dat er op de keper beschouwd maar één factor is die een invloed heeft op studiesucces: academische integratie. Hiermee wordt bedoeld dat een student weet wat hij weet, weet hoe hij moet leren, weet waar hij moet zijn voor bronmateriaal & waar voor voorzieningen etc. Je zou ook kunnen zeggen dat het al best goede studenten zijn die aan deze programma’s willen meedoen. Of althans studenten die gemotiveerd zijn om extra stappen te maken. Vooraf dacht de projectgroep dat ook sociale integratie een rol zou spelen. Hierop zijn veel van deze aculturatie-programma’s namelijk gebaseerd.
In de pilots kregen buitenlandse studenten bijspijkeronderdelen aangeboden, informatie over de Nederlandse cultuur, en werden ze al in contact gebracht met elkaar en soms met Nederlandse studenten: die sociale integratie.
Wat bleek dus achteraf? Alleen de academische integratie heeft een significant effect op studiesucces. Sociale integratie heeft geen effect, en dat gaat tegen het gevoel in. Sterker nog: bij studenten met een hoge score op academische integratie heeft een hoge sociale integratie zelfs een negatief effect op studiesucces (ze krijgen teveel vrienden en gaan teveel uit ofzo). Maar studenten stelden het wel op prijs, dus het is geen reden om er geen aandacht aan te schenken.
Is deze academische integratie nu al een vaststaand persoonskenmerk ofzo? Nee, dat niet. Volgens Bart geldt de volgende formule: acculturatie (niet te verwarren trouwens met integratie) + bijspijkeronderwijs + social interaction + social support = academic integration.
Een andere, niet onbelangrijke conclusie: bijspijkeronderwijs voor de poort heeft een groter effect dan in of na de poort.
Kijk, zo ga je naar huis met duidelijke richtlijnen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten