woensdag 10 november 2010

Onderwijsdagen 2010. Michiel Muller, oprichter van Route Mobiel

De plenaire afsluiting van de eerste dag: lessen uit een hele andere praktijk. De vloer is voor Michiel Muller, oprichter van Route Mobiel, van Tango en van de website bieden en wonen.
Hij gooit het er meteen in: we hebben vaak last van onze eigen conditionering (voorkennis). Zijn les: je hoeft niet alles te weten, dat hindert je zelfs, laat ideeën tot wasdom komen.
Hij vertelt smeuïg over hoe ze Route Mobiel hebben opgericht en gingen knokken tegen de monopolist ANWB. Die laatste heeft 4 miljoen leden, int jaarlijks 7% hogere contributie (kassa!) en geeft het grootste ongelezen maandblad van Nederland uit. Vraag: hoe vaak sta je met je Toyota met pech langs de weg? ….. Michel vertelt verder: een monopolist innoveert niet of nauwelijks, het is een ingeslapen kolos. Als uitdager heb je na de start dan ook nog een jaar de tijd: dan pas komen ze met een adequate reactie. De vergelijking dringt zich op…
Zijpaadje. Hoe klinkt de term ‘goedkoper onderwijs’? Goedkoper wil zeggen dat het proces beter is georganiseerd, het is dus in dit opzicht beter.
We krijgen een lesje ondernemen. Eerste stap: Je wilt wat. Hoe laat je dan ideeën tot wasdom komen? Hij haalt de creatiespiraal van Marinus Knoope aan: wensen formuleren, verbeelden, en zo nog een tiental fasen. Een belangrijke fase is: geloof erin. Uiteraard gebaseerd op marktonderzoek. Daar kun je 80% van je beslissingen op baseren, maar de laatste 20% is een gok: en dan moet je het op overtuiging doen.
Les 2: Bij Tango ging het om vele kleine innovaties. Het elektronische prijzenbord, betalen aan de pomp, camerasystemen etc. Samen maken ze een grotere verandering.
Les. Werk samen. Gun anderen je ideeën, ze brengen dan ook ideeën naar jou toe.
Volgende les: houd vol. Je krijgt tegenslag te verwerken, er gaan dingen mis, maar volhardt op basis van je overtuiging (zie les 1). En alles zal goed komen.
Als uitsmijter enige abstractie. Stel nu even dat je alleen of in een team een mooie activiteit uitvoert. Je hebt het proces geoptimaliseerd (we noemen het A) en wilt soms wel eens iets anders doen omdat je denkt dat dat beter is (naar B). Iedereen houdt je tegen met argumenten als: is al eens gedaan, werkt niet omdat x, omdat y, etc. Doe het toch! Want als je op B zit, zie je weer nieuwe mogelijkheden, bv. C. En nu komt het: vanuit A is C niet te zien.
Best wel praktische lessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten