Learning Technology is ook serious stuff voor het – hogere – management van
instellingen: de koers moet worden bijgesteld want er zijn veranderingen op
til. Er zijn twee sprekers (uit de VS) ingevlogen die op PennState University
(in Amerika) een soort van cursusprogramma hebben lopen voor deze doelgroep.
Maar voordat ze daar iets over vertellen lopen ze systematisch de ‘driving
forces’ door die aanleiding zijn tot de erder genoemde stelling. Daarbij maken
ze onderscheid in Global Forces, Institutional Forces en Individual Forces.
Global Forces gaan over de veranderende ideeën m.b.t. de
waarde van kennis, de instellingen die
op kennis zijn gebaseerd, de leerervaringen en hoe je daar ‘waarde’ aan moet
toekennen, de financiering (die terugloopt) etc. De Institutional Forces gaan
over het contract tussen student en instelling: de studenten bv. willen ROI
(Return on investment). Tenslotte de Individual Forces. En die gaan bv. over
het leiderschap van mangementleden die aan veranderingen onderhevig zijn: meer
gericht op samenwerking, meer gericht op de integratie van samengestelde
systemen en van netwerken, etc.
Om de doelgroep met deze onderwerpen te laten spelen
hebben ze een blendend learning-programma ontwikkeld. Het begint met een online
onderdeel van 2 weken (een ‘primer’) . Dan volgt een bezoek van 4 dagen aan
PennState University voor een ‘immersive’ experience. Gevolgd door een projectperiode
die 3 weken duurt. Als afsluiting verzorgen de deelnemers een preconference
workshop op het jaarlijkse Sloan conferentie in Orlando over hun project.
Zie: http://ielol.psu.edu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten