woensdag 11 september 2013

The learning design studio: collaborative design inquiry as teachers professional development – door Yishaj Mor



We willen scholen graag vormen tot een plaats waar kennis wordt gemaakt i.p.v. kennis overgebracht. Inquiry is hier het centrale woord: het kritische mentale proces waarin je je eigen kennis construeert. Teaching is in essentie namelijk een dialoog is tussen jij, ik & het. En dan kom je uit op het concept van Learning by Design & Teachers as Designers. Daarvoor heb je een studio nodig. Er zijn inmiddels al meerdere ‘studio’s’ in de wereld. Allemaal zijn ze wat anders en verschillend in hun succes. Het proces ziet er in grote stappen als volgt uit:  1. De droom: verbeeld je imagination, 2. Team up: maak een team, 3. Investigate: welke krachten zijn er in het spel, gebruik personas, force maps, etc. 4. Connect: onderzoek wat er al bestaat en wat daarvan bruikbaar is. 5. Conceptualise (via storyboard). 6. Prototype maken, 7. Evalueren. 8. Reflect on experience.
Waardevolle ideeën die me doen denken aan het model van onderwijskundig ontwerpen waar ik in mijn opleiding veel mee heb gewerkt. De eerste fasen spreken me erg aan want daar wordt nooit heel veel aandacht aan besteed. Ze zijn goed bruikbaar in ‘redesign’-achtige workshops..
Design is always redesign.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten