donderdag 12 september 2013

Online induction for online learning – Aileen McGuigan, Lucy Golden – University of Dundee



-          Het probleem: deelnemers hebben zich onvoldoende voorbereid (door tijdgebrek) of door onvoldoende ICT-vaardigheden. De presentatoren voeren een rollenspel op waarin ze een deelnemer aan het woord laten die op weg is naar een trainingsbijeenkomst maar zich niet heeft voorbereid. Vooraf is er al een online bijeenkomst geweest (webconference) waarin een derde (ervaringsfeit) zich niet lekker bij voelde door gebrekkige ICT-vaardigheden. Even later zit onze deelnemer in de eerste F2F-sessie…. en verliest de aansluiting door gebrek aan inhoudelijke en technische kennis.
-          De oplossing: een inductiemodule (online) die als voorwaarde geldt. Deelnemers hebben na afronding toegang tot de inhoud van de module. In deze module maken ze gebruik van ‘pathways’. Ze hebben zich daarbij laten inspireren door het model van Community of Inquiry (Garrison and Anderson). Het klinkt als een open deur, maar het was een gouden greep. Het stelt forse eisen aan de lay-out van de leeromgeving, want ook visueel moet de route & navigatie heel duidelijk zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten